Η NASA “ανακαλυπτει και πάλι τον τροχό” για τα μελλοντικά οχήματα στον Άρη

0
100

Μεγάλο μέρος του χρόνου και της ενέργειας τίθεται στη σχεδίαση των οργάνων και των μηχανών που μεταφέρονται στον Άρη σε οχήματα rovers, αλλά κανένα από αυτά δεν θα κάνει τίποτα καλό εάν το όχημα είναι νεκρό στην άμμο μετά από μερικές εβδομάδες. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι μηχανικοί της NASA σχεδιάζουν μια νέα γενιά τροχών που μπορούν να αντεπεξέλθουν στο άγριο έδαφος του κόκκινου πλανήτη. Το πρόσφατα αποκαλυφθέν ελαστικό μνήμης σχήματος χρησιμοποιεί καινοτόμο σχεδιασμό και προηγμένο υλικό για αυξημένη επιβίωση σε σκληρά περιβάλλοντα.

Ο σημερινός Mars rover της NASA, η φημισμένη περιέργεια, σχεδιάστηκε με έξι τροχούς από αλουμίνιο, κάθε ένα από ένα συμπαγές μπλοκ μετάλλου. Οι μηχανικοί αποφάσισαν σε αυτό το σχέδιο για να σιγουρευτούν ότι οι τροχοί δεν άλλαξαν σχήμα με την πάροδο του χρόνου. Ωστόσο, το αλουμίνιο είναι άκαμπτο, και η επιφάνεια του Άρη είναι λίγο πιο έντονη από ό, τι περίμενε κανείς. Ως αποτέλεσμα, η NASA άρχισε να παρατηρεί διάτρηση και χτυπήματα στους τροχούς μετά από μόλις ένα χρόνο λειτουργίας στον Άρη.

Το Curiosity ήταν ένας πραγματικός στρατιώτης στον Άρη, καταγράφοντας μεγαλύτερη απόσταση από οποιονδήποτε άλλο όχημα και υπερβαίνοντας κατά πολύ τις προσδοκίες της NASA. Αυτό οφείλεται όχι μόνο στη σταθερή μηχανική αλλά και στην προσοχή κατα των διαρκεια των χειρισμών. Οι χειριστές αποστολών φροντίζουν να αποφεύγουν εμπόδια που θα μπορούσαν να βλάψουν περαιτέρω τους τροχούς – ακόμη και ένα μόνο λάθος θα μπορούσε να καταστήσει άχρηστο έναν τροχό. Η NASA ήξερε ότι χρειάστηκε μια νέα γενιά τροχού rover.

Η NASA αρχικά συνεργάστηκε με την Goodyear στα μέσα της δεκαετίας του 2000 για να αναπτύξει ένα πρωτότυπο ελαστικό ελατηρίου. Αυτά τα ελαστικά αποτελούνται από ένα εύκαμπτο πλέγμα με εκατοντάδες συρμάτινα σύρματα από χάλυβα. Έδωσε στα ελαστικά την ικανότητα να υποστηρίζουν βαριά φορτία με καλή πρόσφυση, αλλά ακόμη και τα ισχυρότερα χαλύβδινα ελατήρια παραμορφώνονται. Στον Άρη, η κύλιση πάνω σε βράχους, ενώ φέρει ένα μεγάλο φορτίο εργαλείων, θα αναγκάσει τον χάλυβα να αλλάξει το σχήμα του με την πάροδο του χρόνου.

Η απάντηση ήταν ένα νέο υλικό βασισμένο σε ένα στοιχειομετρικό κράμα νικελίου-τιτανίου. Όπως και τα κανονικά ελατήρια, δεν υπάρχει εσωτερικός αέρας. Είναι απλά ένα πλέγμα από σπειροειδές μέταλλο που κάμπτεται καθώς κυλά πάνω από τα εμπόδια. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα τρυπηθεί από αιχμηρά πετρώματα του Άρη. Οι δεσμοί στο κράμα νικελίου-τιτανίου μπορούν να αναδιαμορφωθούν ως ανταπόκριση στο στρες αντί να τεντώνονται, έτσι το ελαστικό ασφαλίζει πίσω – χωρίς παραμόρφωση.

Η NASA σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει ελαστικά μνήμης σχήματος για τους μελλοντικούς οδικούς άξονες του Άρη, ενδεχομένως ακόμη και για τον επόμενο δρομολογητή 2020 που θα αναλάβει την περιέργεια για τα επόμενα χρόνια. Είναι ακόμη πιθανό να δούμε αυτή τη σχεδίαση στα ελαστικά με βάση τη Γη μια μέρα.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here